Asi každý uzná, že některé výrobky či materiál jsou příliš objemné či těžké na to, aby je bylo možno naložit do auta nebo je dokonce odnést v ruce. Kdo se někdy stěhoval či kupoval nový nábytek, ví, jak náročné je přepravit například matraci. Z tohoto důvodu používáme nejrůznější tažná zařízení. Přitom si však ani neuvědomujeme, jak rozmanitá mohou být.
Tím, které je nejčastěji používáno v domácnosti, je klasický vozík za auto. Je poměrně malý a pohyblivý, dá se v případě potřeby, například pokud vezeme sypký náklad, jako je písek, přikrýt plachtou a vejdou se do něj i věci, které bychom do standardního automobilu neměli žádnou šanci dát.
Avšak není to ani zdaleka nejpoužívanější tažné zařízení. Tím jsou kamiony či jiné typy velkých tahačů, které brázdí naše silnice. A není divu. Mohou poměrně rychle a spolehlivě přepravit najednou velké množství výrobků, máme možnost je upravit tak, jak potřebujeme, aby se nám zboží například nezkazilo či nepoškodilo a mohou díky rozvinuté síti silnic dojet prakticky až ke dveřím zákazníka.
Ovšem ač jsou nejčastější, není to jediné, s čím se potkáme. Na druhém místě suverénně vedou lokomotivy. Mají podobné vlastnosti jako nákladní automobily, jsou však spolehlivější, neboť na kolejích se nestává ani zdaleka tolik nehod, jako na silnicích, a navíc nemusí počítat například s dopravní zácpou.
Lodní přeprava u nás není až tak příliš rozšířená, ovšem to je hlavně z toho důvodu, že se u nás prakticky nenacházejí velké řeky, s výjimkou Labe a Vltavy, i když ty jsou splavné pro lodi s dostatečným ponorem pouze v horní části svých toků. Není proto divu, že u nás není příliš využívána.
Jako poslední se podíváme na koně. Ano, i ti se i dnes používají jako tažná síla, ač zdaleka ne tolik, jako v minulosti. Najdeme je především v horách, kam se technika nedostane. Zde pomáhají v lesích přibližovat dřevo. Bez nich by v některých oblastech byla lesnická práce prakticky nemožná.
A jaká se nejvíce zamlouvá vám? S jakou máte zkušenosti?